Δωρίζει τις πατέντες της η Tesla
Με μια πρωτοφανή κίνηση, για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο, η αμερικάνικη Tesla αποφάσισε να αφήσει ελεύθερες τις πατέντες που έχει κατοχυρώσει, προς κάθε ενδιαφερόμενο.
Τα νέα είναι μεγάλα γιατί η αμερικάνικη Tesla Motors είναι ένας από τους πλέον σοβαρούς ανεξάρτητους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Εξελίσσει τις δικές του μπαταρίες ιόντων λιθίου και ηλεκτροκινητήρες, αλλά και συστήματα μετάδοσης και συνεργάζεται με γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως είναι η Daimler και η Toyota. Η είδηση έρχεται από το επίσημο blog της εταιρείας και τον CEO της, τον κο Elon Musk, ο οποίος αποφάσισε να επιτρέπει την χρήση των πατεντών της Tesla από άλλους κατασκευαστές για το καλό της ηλεκτροκίνησης και την επιτάχυνση των εξελίξεων στο συγκεκριμένο τομέα.
Ο Musk θέλει να δει τις πατέντες της Tesla να χρησιμοποιούνται «καλόπιστα» ως μία «ανοιχτή τεχνολογική πλατφόρμα» που θα διευκολύνει άλλους κατασκευαστές να δημιουργήσουν ελκυστικά ηλεκτρικά οχήματα για το κοινό και όχι να τους δυσκολεύει «τοποθετώντας νάρκες πνευματικής ιδιοκτησίας», όπως λέει χαρακτηριστικά.
Ο Musk δεν πιστεύει ότι αυτή η κίνηση θα θίξει την Tesla ως κατασκευαστή αφού, για τον ίδιο, από τον «πόλεμο» για τις πατέντες, αυτοί που επωφελούνται πραγματικά δεν είναι οι εφευρέτες αλλά τα νομικά τμήματα των εταιρειών. Για τον Musk, οι πατέντες σήμερα το μόνο που κάνουν είναι να «πνίγουν την πρόοδο και να ισχυροποιούν τη θέση των μεγάλων κατασκευαστών.»
«Στην Tesla (τα προηγούμενα χρόνια) νιώθαμε υποχρεωμένοι να κατοχυρώνουμε πατέντες επειδή ανησυχούσαμε πως οι μεγάλες εταιρίες αυτοκινήτου θα αντέγραφαν την τεχνολογία μας και μετά θα χρησιμοποιούσαν την τεράστια δύναμή τους στην παραγωγή, τις πωλήσεις και το μάρκετινγκ για να συντρίψουν την Tesla. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερο λάθος. Η ατυχής πραγματικότητα είναι η αντίθετη. Τα προγράμματα για ηλεκτρικά οχήματα (ή προγράμματα για οποιοδήποτε όχημα δεν καίει υδρογονάνθρακες) που τρέχουν οι μεγάλοι κατασκευαστές είναι από μικρά έως ανύπαρκτα και αναλογούν σε πολύ λιγότερο από 1% σε σχέση με την συνολική παραγωγή των οχημάτων τους. Στην καλύτερη περίπτωση οι μεγάλοι κατασκευαστές παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με περιορισμένη αυτονομία και σε περιορισμένο αριθμό. Κάποια από αυτά δεν είναι καν μηδενικών ρύπων», λέει ο Musk ο οποίος αιτιολογεί τη «δωρεά» που κάνει η εταιρεία του και με το εξής σκεπτικό: «Δεδομένου ότι η ετήσια παραγωγή καινούριων οχημάτων πλησιάζει ετησίως τα 100 εκατ. και ο παγκόσμιος στόλος ανέρχεται στα δύο (2) δισεκατομμύρια οχήματα είναι αδύνατον για την Tesla να παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τέτοιο ρυθμό ώστε να αντιμετωπίσει το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επίσης, αυτό σημαίνει ότι η αγορά είναι τεράστια. Ο πραγματικός μας ανταγωνισμός δεν είναι οι κατασκευαστές άλλων ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά ο τεράστιος αριθμός οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που βγαίνουν από τα εργοστάσια κάθε ημέρα».